• Покажи ми приятелите си, за да ти кажа кой си!
  • Едно от най-важните неща, които научихме е, че хората могат да са също толкова продуктивни - а понякога и по-продуктивни, когато работят по-малко часове.
  • Work Smarter, not harder.
  • Мотото за мениджмънт на Бъфет може да се обобщи като "наемай добре, управлявай малко".
  • Ако попитате бизнесмените за какво мислят при купуването на компания, те вероятно ще отговорят "Колко пари могат да бъдат генерирани от бизнеса."
  • Консултантите по мениджмънт  вярват, че успешните бизнеси имат три отличителни предимства: поведенческо предимство, аналитично предимство и организационно предимство.
  • "Като не продаваме нашите губещи акции, така и никога не се налага да се изправяме пред провалите си."
  • Не отивайте към фондовата борса, освен ако нямате желание да мислите за акциите, най-напред и винаги, като частични собственици на бизнеса. Инвеститорите, като правило, са силно уверени, че са по-умни от всички останали. Те имат тенденцията да надценяват знанията и уменията си. Обикновено те разчитат на информация, която потвърждава вярванията им, и отхвърлят противоречащата информация. Освен това, умът работи, за да преценява каква информация е налична в готовност вместо да търси такава, която е слабо известна.
  • Бен Греъм ни даде същия урок: "В краткосрочен план пазарът е машина за гласуване, но в дългосрочен план той е машина за претегляне."
  • "Нашият опит е, че мениджърите на вече скъпи операции често са необичайно изобретателни в намирането на нови начини да добавят още разходи, докато мениджърите на свито управлявани операции обикновено продължават да намират допълнителни методи за намаляване на разходите, дори когато те са далеч по-малки от тези на конкурентите."
  • "Том Мърфи и Дан Бърк не са само страхотни мениджъри", казва Бъфет, "те са именно типът хора, за които искате дъщеря ви да се омъжи."
  • Ако разговаряте по телефона, сложете пред себе си огледало и се усмихвайте в него, за да може вашият клиент да "чуе" усмивката в гласа ви.
  • Никога не се влюбвайте в дадена идея, продукт или услуга. Не асфалтирайте пътя към неуспеха. Пазарът е строг учител, но вие трябва да го оставите да отсъди. Много често един продукт или услуга, които в даден момент са били идеални, престават да бъдат атрактивни или конкурентоспособни.

 

***

 

Защо да преследваме растеж?

 

Хората питат: "Колко голяма е компанията ви? " Това е стандартен въпрос, но те не очакват стандартен отговор. Колкото по-голяма е, толкова по-впечатляващи, професионални и мощни изглеждате в очите им. "О, прекрасно!" - ще възкликнат те, ако имате над 100 служители. Ако пък компанията ви е малка, реакцията им ще е: "О… ами това не е зле…" Първото възклицание е комплимент, второто е само любезност.

 

Защо е така? Какво толкова има в бизнес растежа? Защо разширяването и разрастването винаги са цел? Защо ни привлича мащабът, освен заради егото ни? (И тук е нужен по-добър отговор от: "Заради икономия от мащаба.") Какво е лошото на това да намериш разбера, който те устройва, и да го запазиш?

 

Казваме ли за "Харвард" или "Оксфорд": "Ех, защо не се разширяват и не правят филиали, и не наемат хиляди нови професори, и не стават глобални институции, и не отварят кампуси навсякъде по света? Тогава щяха да са велики университети." Разбира се, че не го казваме. Ние не измерваме ценността на подобни институции по тези критерии. Тогава защо го правим за бизнеса?

 

Може би правилният размер на вашата компания е петима служители. Може би четирийсет. Може би двеста. Или само вие и лаптопът ви. Не правете предварителни допускания относно размера на компанията. Заложете на бавния растеж и вижте кое е добро за вас - преждевременното наемане на хора е причината за края на много компании. Избягвайте и мащабни внезапни разраствания - те също могат да станат причина да не усетите кога сте се разминали с най-подходящия за вас размер.

 

Малката компания не е само първата крачка към по-голяма цел. Малкото е прекрасна цел само по себе си.

 

Дали сте обръщали внимание на това, че малките бизнеси мечтаят да са големи, а големите мечтаят да са по-гъвкави и по-пъргави? И запомнете - след като веднъж се разраснете, вече много трудно да станете малък бизнес, без да уволнявате хора, без да има елемент на деморализация и без да променяте целия механизъм на правене на бизнес.

 

Не е необходимо разрастването да е вашата цел. И не говорим само за брой служители. Това важи и за разходите, наемите, технологичната инфраструктура, мебелировката на офисите и т.н. Всичко това не просто ви сполетява подобна съдба. Вие решавате дали да го имате, или да го нямате. И ако решите да го имате, то ще ви донесе още главоболия. Ако инвестирате по подобен начин много средства, вие се самопринуждавате да изграждате един твърде сложен бизнес, който се управлява много по-трудно и с много стрес.

 

Не се притеснявайте да се стремите да бъдете малък бизнес. Всеки, който има устойчив и печеливш бизнес, независимо дали е голям, или малък, има повод за гордост.

 

 

***

  • Парите са време. Но и времето е пари.
  • Ключът към вашата победа в бизнеса се крие в умението ви да съсредоточавате своите ограничени ресурси в продажбата на най-добрите продукти и услуги, които предлагате - на най-добрите потенциални клиенти.
  • Един от най-старите митове в бизнеса е, че всеки клиент е ценен. Дори в ерата на безпрецедентно лесния достъп до информация, много фирми не осъзнават, че някои от техните клиенти не само не им носят никаква печалба, а дори им костват разходи.
  • Повечето мениджъри имат преувеличено усещане за собствените си способности.
  • "Да кажем, че заминавате надалеч за десет години", казва той, "и искате да направите една инвестиция, знаейки всичко, което знаете сега, но не можете да я променяте, докато ви няма. За какво ще се сетите? " Разбира се, бизнесът трябва да е демонстрирал страхотно бизнес постоянство през годините. И разбира се, дългосрочните перспективи трябва да бъдат благоприятни.
  • Грешка е да се мисли, че човек ограничава риска, като се разпръсква прекалено много между начинания, за които знае малко или на които няма причина да се доверява особено… Знанията и експертните качества на човек определено са ограничени и рядко има повече от две или три начинания във всеки даден момент, в които аз лично бих чувствал, че мога да вложа цялата си увереност.
  • Мърфи и Бърк наемат възможно най-добрите хора и после ги оставят на мира да си вършат работата. Всички решения се взимат на локално ниво.
  • Щом съответният служител е наясно с поставената от вас цел и със срока за нейното осъществяване, му оставете свободата да открие идеалния подход как да я постигне. Кажете му да се обръща към вас за помощ или съвет само ако възникне проблем. Това се нарича управление посредством изключение. Можете да му предложите вашите идеи, но го оставете да реши как да изпълни задачата въз основа на своите собствения знания и опит на действителната ситуация.

***

  • Чък Шваб отрано в живота си се научава да се обгражда с хора, които не само споделят амбициите му, но са по-умели от него в някои важни части на бизнеса, и разбира, че за да постигне прогрес, трябва да стане лидер на екип. Шваб открива нещо, за което предприемачите често си дават сметка, когато вече е твърде късно  - той притежава голяма талант в една конкретна област, но недостатъчно умения и знания в много други необходими аспекти на своя бизнес. Единственият начин да успее е да намери, наеме и даде пълномощия на хора, които имат нужните таланти - прозрение, което малцина получават, докато не се изправят пред криза, която да им отвори очите.
  • Цели 90% от успеха ви в бизнеса ще се определят от това колко бързо и ентусиазирано хората ще казват: "Това е страхотен продукт!" или "Това е страхотна услуга!", след като използват предлаганото от вас. Вашата репутация ви издига или ви съсипва. Именно тя трябва да ви държи будни нощем.